marul

Fructele Toamnei- Merele ocupă primul loc între fructele speciilor pomicole cultivate în zonele cu climă temperată. Exista numeroase  soiuri de mere cum ar fi: soiurile de vară, cu coacerea în iulie-august (Aromat de vară, Red Melba, James Grieve, etc.), soiuri de toamnă care se consumă în septembrie-noiembrie (Frumos de Voineşti, Parmen auriu, etc.) şi soiuri de iarnă care se recoltează în septembrie-octombrie şi se pot păstra până în iunie (Jonathan, Delicios auriu, Starkrimson, Wagener premiat, etc.).

Exista diverse diete de slabit care recomanda consumul de mere pentru numeroasele beneficii aduse organismului. Merele proaspete au in compozitia lor (77,8-88,5%), zaharuri (7,6-16,4%), acizi (0,16-1,27%), substanţe tanoide (0,06-0,31%), substanţe pectice (0,23-1,14%), proteine (0,18-0,72%), săruri minerale, celuloză, hemiceluloză, lignină, enzime, provitamina A, Vitamina C, vitaminele din grupa B (B1, B2, B6, acid pantotenic, vitamina PP, biotină şi alte substanţe.

Zaharurile din mere contin levuloză (4,15-8,10%), glucoză (2,50-5,55%) şi zaharoză (3,20-4,55%). Cu cât se pastreaza mai mult timp, cu atât merele conţin cantităţi mai mici de zaharoză.

Acizii organici se găsesc în mere în formă liberă (malic, citric) şi in forma combinată (malic, citric, succinic, lactic, salicilic, axalic). Aceste fructe contin 70% acid malic, 20% acid citric, 7% acid succinic şi 3 % alţi acizi.

Semintele acestor fructe contin glucozidul amigdalină (0,6%) şi lipide (20-22%).
Valoarea energetică eliberata de aceste fructe este de 46-84 kcal la 100 g (în medie 60 kcal) în funcţie de soi şi alţi factori.

Merele păstrate la +2 grade şi higroscopice de peste 85% pierd în 4-6 luni circa 20% din vitamina C, iar în 8-10 luni 40%.

Dieta cu mere:Este recomandata în cazurile de surmenaj fizic şi psihic, de anemie, obezitate (cura de slăbire, cu 1 kg mere zilnic, fără alte alimente), infecţii intestinale, stări febrile, migrene, convalescenţă, sarcină, reumatism, ulcer gastric, gastrite, boli de ficat, calculi biliari, demineralizare, diabet, etc. preventiv şi curativ, merele au acţiune favorabilă în hipertensiunea arterială. Pectinele din aceste fructe micşorează concentraţia din sânge şi contribuie la eliminarea acidului uric.
Consumul zilnic de două mere (respectiv 15 g de pectină)este suficient pentru ca fiecare om să isi  asigure,vitaminele si mineralele, care lupta impotriva aterosclerozei şi a infarctului (merele contribuie la întărirea muşchilor cardiaci şi a sistemului muscular, în general).
Aceste fructe tomnatice sunt un depurativ sanguin şi un antiseptic intestinal, pentru ca favorizează secreţia unei diastaze intestinale bactericide. Se pot consuma curăţate de coajă şi rase mărunt, constituind, alături de morcov un tratament benefic în diaree acută şi cronică, la copii (un copil poate consuma 0,5-1 kg mere pe zi, în 5 mese), în enterocolite, dizenterie, rectocolită, ulcer gastric, etc. Consumate seara, înainte de culcare, merele au acţiune calmantă asupra sistemului nervos, previne insomniile, uşurează somnul.

Emanuela Negura